Behendig (dus agile) leren omgaan met verandering, en daarmee met alle onzekerheden, is een niet te negeren uitdaging. Niet alleen voor ieder individu, maar ook voor elke organisatie.
Willy de Jong, learning Innovation bij Océ, beschrijft hieronder voor welke uitdagingen we staan. In zijn High Tech sector is de sense of urgency om het leren te veranderen groter dan in andere sectoren. Het is belangrijk om deze vernieuwers te volgen!
Druk op productontwikkeling
Stel je voor, je werkt in een organisatie en men zegt tegen je: ‘Je krijgt nog maar 1/3 van de tijd om de klus te klaren. Het moet nog beter, en uiteraard moeten de kosten omlaag!‘. Wat zou jij doen, nadat het eerste ongeloof en irritatie enigszins gezakt zijn?
Door de toenemende (globale) concurrentie en technologische vernieuwing is er een continue druk op bedrijven om tot een verdere verkorting van de ‘time to market’ en kostenverlaging te komen. De productiviteit moet omhoog. Er wordt meer verwacht van medewerkers.
Bovenstaande geldt in hoge mate ook voor organisaties in de zorg of het onderwijs. En dat in een steeds complexer wordende wereld. Het wordt erg lastig, zo niet onmogelijk, om precies te voorspellen wat klanten nu eigenlijk willen of hoe de volgende technologische vernieuwingen eruit zien. Hoe kun je dan toch nog goede producten ontwikkelen?
Oplossing: agile development
Als reactie hierop is in de software sector het begrip ‘agile development’ bedacht. Dit begrip wordt nu ook in andere sectoren toegepast; geen lange termijn plan of van tevoren uitgebreid opstellen van alle vereisten, maar snel ontwikkelen en snel veranderingen kunnen doorvoeren als dit beter aansluit bij de zich ook steeds ontwikkelende klantwensen. Hiervoor is ook meer samenwerking tussen klanten en ontwikkelaars nodig.
Werk- en leermethoden passen zich hierbij aan en worden dus ook ‘agile’. Was er eerst sprake van een duidelijke scheiding tussen werken en leren (b.v. leren in een trainingscentrum), momenteel wordt gesteld dat er vaak beter op de werkplek geleerd kan worden.
Integratie van leren en werken is een ‘hot’ thema. Op de werkplek kan beter worden ingespeeld op veranderende situaties: ‘Performance support tooling’ dient er dan voor te zorgen dat de juiste kennis op het juiste moment ter beschikking is. Middels o.a. gaming en simulaties kan snel geleerd worden hoe deze nieuwe ‘tooling’ kan worden ingezet.
Technologische mogelijkheden worden steeds groter
Tijd- en plaatsafhankelijkheid worden steeds minder geaccepteerd als belemmering voor een verdere versnelling van het productieproces en het daarmee samenhangende leerproces. Nieuwe ICT technologieën bieden hier uitkomst. De afgelopen jaren is ook e-learning hiervoor succesvol ingezet (maar mis gaat het wel met saaie ‘page-turners’, opgehangen in een niet al te gebruikersvriendelijk LMS)
De technologische mogelijkheden zijn groot en worden steeds groter; van Web 2.0, naar 3.0 en 4.0. Het WWW is een complex adaptief systeem, waarin steeds nieuwe, vaak onvoorziene, mogelijkheden ontstaan. Denk aan Youtube, Facebook, Twitter, Augmented reality, MMORPG’s, MOOC’s, de opkomst van full immersive 3D, Virtual / Mixed reality… Nu algemeen bekend, maar door maar weinigen voorzien.
Al deze technologieën kunnen ook worden ingezet om andere, meer effectieve, organisatie vormen mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan netwerkorganisaties, met parallel georganiseerde processen, die beter en sneller kunnen reageren in complexe omgevingen dan hiërarchisch organisaties met alleen sequentiële processen.
Virtueel
Voorheen was het noodzakelijk om eerst een product te hebben voordat je het kon uittesten, je personeel er op kon laten trainen, of je klant om zijn/haar mening te vragen. Tegenwoordig zijn computer gegenereerde ‘virtuele’ modellen hiervoor al realistisch en betaalbaar genoeg geworden. Parallel aan de productontwikkeling kan dan ook aandacht gegeven worden aan ‘virtuele’ training en klanten feedback.
Voorbeeld: in de Bouw wordt BIM (Building Information Modelling) steeds belangrijker. In een vroege fase zitten alle partijen, van architect tot installateur al bij elkaar en bespreken aan de hand van een virtueel (CAD) model hoe het gebouw het best gemaakt kan worden. Dit vroegtijdig overleg leidt tot aantoonbaar grote kostenbesparingen.
Voorbeeld: Bij industriële bedrijven zoals Océ, ASML en Siemens wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van collaboratie Wiki’s, Sharepoints en verbetering van communicatie door toepassing van meer visuele technieken (interactieve virtuele 3D modellen).
Conclusie voor deze complexe wereld
Behendig/agile leren omgaan met verandering en daarmee samenhangende onzekerheden is een belangrijke uitdaging. Niet alleen voor een ieder als individu, maar ook als organisatie.
Dit is een cultuur omslag, die van zowel het management als de medewerkers de nodige vaardigheden vraagt. Nieuwe digitale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, ‘just in time’ leren en ‘ont’-leren, creativiteit, serendipiteit, globaal en lokaal kunnen werken.
Op organisatie niveau gaat het o.a. om het creeren en faciliteren van de juiste ‘leer’ netwerken en diensten, samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsonderdelen, het empoweren van de medewerkers, de juiste IT infrastructuur en juiste IT en veiligheidsvoorschriften.
We leven in een complexe wereld. Kenmerk van een complex system is dat er allerlei ‘emergente’ verschijnselen ontstaan die dus niet vooraf voorspelbaar zijn. Het blijven openstaan voor nieuwe ontwikkelingen, het vinden en behendig combineren en toepassen van de meest geschikte hiervan is de uitdaging waarvoor wij staan. Inderdaad tijd voor the next step in ons complex adaptief socio-technisch leersysteem!
Bronnen:
- Manifesto for Agile Software Development
- Innovative performance support, Bob Mosher & Conrad Gottfredson
- BIM
- Complex adaptive system
- The Future of the Training department, Harold Jarche
Geschreven door: Willy de Jong, Learning Innovation, Océ – Technologies B.V. | A Canon Group Company