Advies voor alle werkenden: Leer of Stagneer!

Door: Ank Dierckx

Op 9 oktober 2018 was ik bij het symposium “Future Proof – leren en ontwikkelen in de 21ste Eeuw” van de Hogeschool Arnhem Nijmegen. De Hogeschool lanceerde haar nieuwe naam voor haar opleiding Opleidingskunde: De Opleiding Learning & Development in Organisaties.

De keynote van Nick van Dam, hoogleraar Corporate Learning & Development bij Nyenrode Business University sloot daar perfect op aan.

Zijn titel: Leer of Stagneer!

Nick van Dam begon met een sterke waarschuwing: We staan aan het begin van de 4e industriële revolutie. Hij baseerde zijn keynote o.a. op het rapport van het World Economic Forum ‘The Future of Jobs’, dat onlangs is verschenen. In de komende vier jaar (2019 – 2022) worden nieuwe, disruptieve technologieën sneller opgenomen en gaan ze ons leven en werken sterker bepalen. Het wordt een onmisbaar onderdeel. Omdat het technisch kan (chatbots, robots, spraaktechnologie, zelfrijdende auto’s …etc.) Omdat werk met technologie veiliger, handiger, sneller, beter kan. Omdat er te weinig personeel is voor al het werk dat er ligt.

52% van alle arbeidsuren door machines

Het World Economic Forum (WEF) schrijft in haar rapport dat in 2025 52% van alle arbeidsuren door machines zullen worden verricht. Overigens verwacht het WEF dat niet dat de werkloosheid zal stijgen. Sterker, mensen zullen juist productiever worden door technologie. Maar de banen zullen er wel anders uitzien.

Ook McKinsey meldt in haar rapport dat veel werk geautomatiseerd zal worden: wel 60% van alle taken. De mate waarin zal afhankelijk zijn van het soort werk.

Bij voorspelbaar werk is er 78% kans dat het werk door robot wordt overgenomen. Bij het managen van mensen zal dat slechts 9% zijn.

Top – 10 competenties

Wat betekent dat voor skills? Welke competenties hebben we nodig bij deze ontwikkeling?

Het WEF zet de top-10 competenties over de komende 4 jaar (2022) op een rij:

  1. Complex problem solving
  2. Coordinating with others
  3. People management
  4. Critical thinking
  5. Negotiation
  6. Quality control
  7. Service orientation
  8. Judgement and decision making
  9. Active listening
  10. Creativity

54% van de werknemers zich moeten scholen

Het WEF geeft aan dat in 2022 54% van de werknemers zich moeten scholen om hun dagelijkse werk te kunnen doen. En dat neemt alleen maar toe. Hoe ouder we worden, hoe langer we werken. En hoe meer we zullen moeten blijven leren.

Wat betekent dat eigenlijk voor leren en ontwikkelen in organisaties?

Op de eerste plaats zal ‘Learning on the Job’ niet meer voldoende zijn. Medewerkers zullen regelmatig  terug naar school moeten om de volgende 10-15 jaar weer verder te kunnen.

Daarnaast zal de nieuwe medewerker meer een specialist zijn, minder iemand die van veel maar een beetje weet. Oppervlakkige kennis is immers te vinden op internet. Je ziet deze ontwikkeling nu al ontstaan in de markt: de titel ‘algemeen manager’ zie je steeds  minder vaak. De nieuwe manager is iemand die meewerkt.

Leren, leren, leren – een leven lang!

Volgens het WEF zal in 2022 iedere werkende 101 dagen nodig hebben om te leren. Alleen dan is het mogelijk om bij te blijven. Leren wordt bijna net zo belangrijk als werken.

Nick van Dam gebruikt een prachtige one liner:

Lifelong Learning = Lifelong Earning.

Niet alleen de werkgever heeft voordeel van een goed opgeleide medewerker. Ook de medewerker zélf heeft er baat bij als hij continu leert. Want dat betekent dat hij aan het werk kan blijven. De impact van een medewerker, het verschil dat hij maakt voor een organisatie, neemt af naarmate hij langer hetzelfde werk doet. Als je lang in dezelfde rol zit vlakt de impact af. Dus ook regelmatig van baan, taken en verantwoordelijkheid veranderen helpt om een waardevolle bijdrage te blijven leveren. Een nieuwe omgeving haalt je uit je comfortzone en stimuleert het leren.

Nick van Dam sluit af met een paar waardevolle bouwstenen voor een nieuwe kijk op leren en de lerende:

  1. Bouw je eigen persoonlijke merk en netwerk – ook (of: juist!) buiten je organisatie!
    Dat is goed voor je mobiliteit.
  2. Ben eigenaar van je eigen ontwikkeling
    Leerdoelen zelf bepalen
    Mentoren om je heen
    Vitaal blijven
    Meet vooruitgang
    Investeer zelf (en wacht niet tot je werkgever het doet)
  3. Doe wat je leuk vind en vind je ikigai (betekenisvol werk doen, betekenisvol leven)

Het lijkt soms of L&D overbodig wordt met al die nieuwe technologie en snelle ontwikkelingen. Maar werk verandert gewoon. Net zoals bij iedereen. In ons vak zijn er zoveel mogelijkheden om het verschil te maken voor de werknemer én de werkgever!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024