7 tips om alles uit online leren te halen

Door Hans Schuurmans, CEO SkillsTown

Het leveren van goede prestaties is tegenwoordig enorm belangrijk. Het liefst zo slim, efficiënt en snel mogelijk. Maar hoe wordt je een presterende organisatie? En wat is daarvoor nodig, zonder dat je werknemers te kort doet? Hans Schuurmans, CEO SkillsTown, vertelt in deze blog hoe je in 7 stappen tot een presterende organisatie komt.

Bij bijna alle organisaties wordt de inzet van mensen als het meest waardevolle bezit van het bedrijf gezien. Als de kracht van de organisatie vooral wordt bepaald door de mensen die er werken, is de directe vraag: wat kun je doen om die mensen optimaal te laten presteren? Ik ben ervan overtuigd dat het verzamelen, beschikbaar stellen en delen van kennis een grote rol speelt.

 

1. Delen van kennis

Kennis bezitten is één, maar kennis delen is een tweede. Een van de belangrijkste voorwaarden om als organisatie of individu optimaal te presteren, is het beschikbaar stellen en delen van de juiste kennis en informatie. Zowel op zakelijk als persoonlijk niveau. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat medewerkers die lekkerder in hun vel zitten en de juiste vakkennis tot hun beschikking hebben, beter presteren. Denk hierbij aan een intranet, online academie of andere manieren om kennis binnen een organisatie te waarborgen.

Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van oplossingen zoals DirectKnow, waarin zowel algemene kennis als organisatie specifieke kennis gemaakt en gedeeld kan worden. Dankzij het gemak en de laagdrempeligheid zijn deze oplossingen in korte tijd erg populair geworden.

2. Een heldere visie

Naast het beschikbaar stellen van kennis, is het belangrijk om een bepaald doel voor ogen te hebben. Wat betekent een presterende organisatie voor jou? En wat moet er gebeuren om daar te komen? Denk na over wat je met je organisatie wilt bereiken en formuleer niet alleen doelen met betrekking tot het resultaat, maar denk ook na over de strategie waarmee je die doelen kunt bereiken. Een doel zonder strategie, blijft namelijk een droom.

3. Kies voor kwaliteit

Medewerkers willen zich graag verbeteren. Certificaten kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Erkende certificaten worden hooggewaardeerd. Bij SkillsTown vonden we het bijvoorbeeld belangrijk dat we de kwaliteit van onze leeroplossingen moesten aantonen. We behaalden als eerste online opleider een CEDEO erkenning. De CEDEO erkenning voor opleiders is in Nederland een begrip, maar ook andere accreditaties voegen waarde toe.

4. Zorg voor laagdrempeligheid

Of het nu gaat om grote of kleine organisaties, het moet de werknemer makkelijk worden gemaakt. Werknemers presteren het beste wanneer ze volledig kunnen focussen op hun talent. Ze moeten de middelen die ze nodig hebben om goed te presteren, gemakkelijk kunnen bereiken. Zo moet essentiële kennis 24/7, overal en via ieder apparaat beschikbaar zijn. Als dat niet het geval is, zal je in de praktijk merken dat slechts een klein percentage gebruik maakt van de middelen die worden aangereikt.

5. Blijf top of mind

Wanneer organisaties starten met een eigen online academie om kennis te delen, zien we vaak dat ze moeite hebben om onder de aandacht te blijven. Tijdens en net na de lancering zijn veel medewerkers enthousiast en is er veel aandacht voor het nieuwe platform, maar naarmate de tijd verstrijkt, merken we dat bij een groot deel van de medewerkers de aandacht hiervoor afneemt. Het is voor organisaties daarom erg belangrijk om tijd te blijven besteden aan het interessant houden van een online academie. Dit kan bijvoorbeeld door maandelijks nieuwe cursussen uit te brengen, medewerkers te belonen voor hun prestaties of een leertraject te delen met collega’s. Vanuit SkillsTown zetten we hiervoor een implementatie consultant in. Zij begeleidt organisaties van begin tot eind bij het lanceren en onderhouden van een online academie.

6. Blijf alert

In een wereld die voortdurend verandert, zijn organisaties gedwongen om veranderingen te onderkennen (sense) en hiermee om te gaan (react). Een organisatie die überhaupt geen ruimte biedt voor innovatie is vroeg of laat ten dode opgeschreven. Blijf dus alert op actualiteiten, bied medewerkers de ruimte om te ontwikkelen en zorg vooral voor de juiste middelen zodat medewerkers optimaal kunnen presteren.

7. One size fits one

Iedere werknemer is uniek. Dit geldt ook voor de leerwensen en leervormen. Ontwikkel een leeromgeving waarbij werknemers zelf de keuze hebben uit een breed aanbod van titels, maar ook leervormen. Leervormen als e-learning modules en webinars zijn al lange tijd populair, maar inmiddels zijn er veel andere leervormen om persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan online scans om jezelf te leren kennen. Want zoals Aristotle ooit zei: “Knowing yourself is the beginning of all wisdom”.

Meer tips over het worden van een presterende organisatie? Neem vrijblijvend contact op met SkillsTown.

 

Wil je meer leren over leren op de werkplek?
SkillsTown verzorgt 2 interessante sessies tijdens Next Learning 2018:
Sessie 1 – Beter presteren dankzij micro-leren
Sessie 2 – Hoe wordt en blijf je een lerende organisatie?

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024