Gebruiken wij onze hersenen of gebruiken onze hersenen ons? De wetenschap lijkt de laatste jaren vooral het laatste te benadrukken (recent artikel in de Volkskrant). Maar volgens Margriet Sitskoorn, hoogleraar neuropsychologie Universiteit Tilburg en directeur Top Performance Lab, zijn wij onze hersenen nog steeds de baas.
Je kunt succesvol gedrag op de werkplek stimuleren, volgens Margriet. Ze doet onderzoek naar het brein. Eén van de belangrijke vragen is waarom het telkens toch maar niet lukt om efficiënt je doelen te halen. Terwijl je toch zo hard werkt!
We worden voortdurend afgeleid en verleid om andere dingen te doen. Dingen die ons afhouden van het doel dat we willen bereiken. De hoogleraar ontwikkelde een programma om onze hersenen te trainen, met oefeningen die zijn geschaard onder het acroniem EFFECT:
- Enriched environment (verrijk je omgeving)
- Flow focus (geef richting aan de plasticiteit van je hersenen)
- Fixed sleep pattern (ontdek de kracht van slapen)
- Exercise (vorm en versterk je hersenen)
- Connect today and tomorrow (maak de toekomst vandaag)
- Time (gun je zelf tijd)
Meehollen in de VUCA-wereld
Zo op het oog geen verrassend lijstje. Maar toch interessant voor leerprofessionals die de opdracht krijgen om leren in hun organisatie sneller, goedkoper en efficiënter te maken. Met zo kort mogelijke leer-chunks, zodat medewerkers weer snel doorkunnen met hun werk. Medewerkers zijn daarbij bijna altijd online bereikbaar (24/7, want ieder verwacht voortdurend direct antwoord op mail, sms en whatsapp). Waarom doen we dat eigenlijk?
Omdat je hersenen denken: als ik nu doorwerk krijg ik die promotie. Of lig ik beter in de groep. Terwijl de kwaliteit van je werk achteruit gaat en je als medewerker je grip op jezelf kwijt raakt.
We leven in een VUCA-wereld (Volatile, Uncertain, Complex en Ambiguous), met veel te veel informatie om te kunnen verwerken. Grip op je omgeving wordt steeds moeilijker en dat gaat in de toekomst niet veranderen. In deze VUCA-wereld wordt het trainen van het executive brein daardoor des te belangrijker.
Oefenen voor grip op je omgeving – ben een spelmaker!
Tijdens Next Learning 2016 liet Professor Margriet Sitskoorn je aan den lijve ervaren hoe je je executieve vaardigheden voor je kan laten werken. Om te zorgen dat je geen speelbal meer bent van je omgeving, maar spelmaker of spelleider. Bekijk hier haar sessie
Tijdens Next Learning 2017 zijn er weer diverse thema’s die aansluiten op de leervragen van learning professionals. Eén van deze thema’s is VUCA leren:
- Creëren van de flexibele, continu lerende organisatie
- Rol HRD: van leer- naar performanceparadigma
- Multidisciplinair leren: productontwikkeling ‘on-the-go’
- Organisatie-overstijgend: co-leren
Bekijk het programma van Next Learning 2017