Eén van de sessies die ik volgde bij Elliott Masie’s Learning 2015 in Orlando gaat over content curation. Curation gaat uit van de gedachte dat veel van de content die we nodig hebben al bestaat. Je kunt het (her-)gebruiken voor je eigen situatie of context door de content specifiek en relevant te maken voor jouw groep lerenden.
Een spannend alternatief voor content development, waarbij je de content zelf maakt of laat maken door een leverancier. Jim Renner, Technical Product Strategist bij Skillsoft, vertelt waarom de huidige ontwikkelingen kansen bieden voor een nieuw concept als curation en hij laat zien hoe hij dat bij Skillsoft heeft toegepast.
Het gedrag van de lerende en de techniek verandert
Jim ziet op de eerste plaats dat steeds meer lerenden de leiding nemen over hun eigen leren. Dat ontstaat door de ‘consumerisation of learning’ – de manier waarop mensen thuis leren heeft effect op het leren in de organisatie. Denk aan Youtube-filmpjes die mensen gebruiken voor instructie om je auto te repareren, het klokje van je oven weer in te stellen, een game te leren etc.
Heel simpel omdat het mogelijk is geworden door techniek. Denk hierbij aan tools als Kindle, Youtube, Audible, Tunein, Kahn Academy, Google. De lerende hoeft niet meer te wachten totdat hem een cursus wordt aangeboden. Hij kan zijn kennis zelf opzoeken, waar, wanneer en hoe hij maar wil.
Een bijkomend aspect van deze nieuwe manier van leren is dat de lerende een stuk veeleisender is geworden. De lerende wil gemak, snelheid en hij wil het nú. Dat het gedrag van de lerende verandert, kan Jim ook in een aantal cijfers weergeven:
- 62% van IT-professionals betalen voor hun eigen training als ze die niet van het bedrijf krijgen
- 58% van de L&D-professionals kan de training waaraan behoefte is in hun organisatie niet vinden in hun eigen trainingsaanbod
- 68% van de lerenden zit op mobile devices.
Ik moet bekennen dat hij geen onderzoeksbron heeft genoemd. Maar ik vermoed dat je de boodschap begrijpt. Al deze ontwikkelingen (bij de lerende, de techniek en in organisaties) bieden voor content curation een enorme kans.
Curation helpt om:
- Relevante content ontdekken
- Kennis op te doen op de Moment of Need (tijdens je werk)
- Gepersonaliseerd te leren (gericht op het individu ipv de hele klas)
- Kennis direct toe te passen
Een 5-stappenplan
Jim geeft een stappenplan voor wat hij noemt een ‘content discovery framework’:
- Organiseer – Bepaal een specifiek gebied of (business-)doel
- Cureer – Cut the crap en vergroot de relevantie
Collect – Bepaal de relevantie voor de lerende op zijn werkplek en kies daarbij uit diverse bronnen en verschillende leervormen (audio is erg geschikt voor mobile)
Select – Bepaal welke content relevant is voor je publiek (kwaliteit, variëteit, actualiteit/freshness) - Personaliseer – Bepaald door de lerende
- Annoteer – Maak duidelijk waarom je het voor iemand geselecteerd hebt (WAYSTTM: Why Are You Showing This To Me?)
- Present – Op de tijd, plaats en manier dat de lerende er direct voordeel van heeft (diverse devices, emailreminders, sms-tips)
Jim laat ons via screenshare (via zijn mobiel) zien hoe hij content curation heeft ingezet, op basis van de bibliotheek van Skillsoft. Hieronder vind je een paar screenshots.
Uiteraard wil Skillsoft deze gecureerde content verkopen. Dus als je dat zou willen, kun je via in dit document meer informatie vinden: Skillsoft’s Continuous Leadership Journey: a 12-month guided solution into the workflow of a manager.
Ik vond het interessant om meer te weten te komen over hun aanpak!
Ank Dierckx | a.dierckx@sbo.nl | 06 22780439
Ga mee: Learning Trip 2016
Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’ op de unieke Learning Trip 2016: 22 t/m 28 oktober in Orlando.
Zoals je hierboven al hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!
- Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
- Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
- Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
- Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2016 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts (zoals Bob Mosher en Conrad Gottfredson).
Bekijk het programma van de Learning Trip 2016
Pingback: Verslag van Masie's Learning Trip 2015 - nextlearning.nl
Pingback: ZEEF voor organisatie-leren - WerkLeer