12.000 Medewerkers van een ingenieursbedrijf wereldwijd hun kennis en expertise met elkaar laten delen…?! Bij GDF SUEZ Energy International lijkt dat aardig te lukken. Head of Knowledge Management, Jan Vanoudendycke, legt uit hoe dat komt.
GDF SUEZ Energy International heeft nog een strakke hiërarchische organisatie en een sterke ‘command and control’-cultuur. Hoe maak je in zo’n organisatie een succes van kennisdelen via enterprise social networks? Dat veronderstelt immers dat medewerkers over afdelingen heen, open en direct met elkaar kunnen communiceren en ervaringen uitwisselen.
“Vaak ziet het middenmanagement in dergelijke organisaties het gebruik van sociale netwerken als een ondermijning van hun positie”, weet Isabel De Clercq, Learning Consultant bij Kluwer Opleidingen.
Ze stelt dat kennisdelen vooral kans maakt in organisaties die openstaan voor een grondige cultuurverandering. “Een verandering die hen wegvoert van de overtuiging dat alles voorspelbaar en controleerbaar moet zijn. Vertrouwen tussen leidinggevenden en medewerkers is essentieel, net als ‘failure tolerant leadership’. Dat zorgt er voor dat medewerkers een eigen stem krijgen.”
Maar een cultuur veranderen kan jaren duren. Een tool implementeren daarentegen kan zeer snel. Daarom is cultuurverandering de echte uitdaging bij het stimuleren van kennisdeling.
CEO geeft het voorbeeld
Het klinkt Jan Vanoudendycke bekend in de oren. Bij GDF SUEZ Energy International was het de komst van een nieuwe CEO. Die gaf vorig jaar de aanzet voor meer samenwerking en kennisdeling tussen collega’s wereldwijd, om zo maximaal te profiteren van de grootte en de aanwezige expertise van de organisatie.
Maar niet alleen de CEO ligt aan de basis van het succes van kennis delen bij GDF SUEZ Energy International… Lees meer in het volledige artikel ‘Hoe laat je 12.000 medewerkers succesvol kennis delen?‘.
Lees het volledige artikel
Meer weten? Kom naar de Learning Table van Jan en Isabel tijdens Next Learning 2015!
Op 22 april (sessieronde 1, 10.05 uur) vertellen de schrijvers van dit artikel – Jan Vanoudendycke en Isabel De Clercq – in de HRD-Arena meer over Knowledge Flows als Business Performance Drivers: weerstanden en oplossingen. Ze zetten hun lessons learned op een rijtje, verzameld bij Vlaamse én internationale bedrijven (GDF SUEZ Energy International, Alcatel-Lucent, Telenet, Digipolis Antwerpen, Wolters Kluwer etc.). Je krijgt inzicht in kennisdeling als een belangrijke business performance driver. Voor het individu, het team en de hele organisatie.
Je hebt een overzicht van de belangrijkste weerstanden die je zal tegenkomen bij het stimuleren van kennisdeling. Je krijgt concrete tips & tricks: wat werkt en wat werkt niet?
Bekijk deze sessie in het complete programma van de HRD-Arena