Leerinterventies hebben regelmatig geen impact op de organisatie. Hier zijn diverse redenen voor, van een gebrek aan langetermijnvisie vanuit het management tot ontoereikende data-analyse of te weinig zicht op potentiele werkvormen. Wil jij impact maken met jouw leerinterventies? Breng de uitdaging van jouw organisatie in kaart en ga daarmee aan de slag. Bezoekers van Next Learning 2023 begonnen hun dag hiermee.
Uitdagingen voor jouw leerinterventies
Je herkent het vast: het management wilt een leerinterventie voor het hele team, bijvoorbeeld een training tijdmanagement. Na de vraag volgt echter een van de volgende opmerkingen:
- Ik weet wat mijn medewerkers nodig hebben
- Zorg dat het niet te veel tijd en geld kost
- Stuur ze op de training die we al jaren geven
Deze uitdagingen beperken stuk voor stuk de impact van jouw leerinterventies. Hoe herken jij de impact en positie van leren binnen jouw organisatie?
De Wereld van L&D
Henriette Kloots en Evitha Scharloo ontwikkelden “De Wereld van L&D”. Een landkaart bestaande uit elf gebieden. Acht van deze gebieden symboliseren de reis van leren naar presteren, waar jij jouw uitdaging op positioneert. Je maakt hierdoor inzichtelijk welke stappen jij moet nemen om tot impact en resultaat te komen met jouw leerinterventies. De andere drie gebieden brengen jouw omstandigheden in kaart. Dit zijn:
- De L&D-bubbel: onderling spreek je met L&D-ers dezelfde taal en begrijp je elkaar. Het is vaak erg moeilijk om uitdagingen, oplossingen en gevolgen uit te leggen aan het management, omdat zij deze taal niet spreken. Het is dan ook erg belangrijk om niet je kamp op te zetten in de L&B-bubbel, anders raak je de verbinding met de organisatie kwijt.
- Skills: jouw vaardigheden om de reis te maken, zoals data-analyse, technologie of ontwerpen.
- Eigenschappen: deze zijn nodig om het verschil te maken in de organisatie, zoals creativiteit, overtuigingskracht of openheid.
Positioneer jouw uitdaging(en)
Bezoekers op Next Learning werden gevraagd om hun uitdaging te positioneren op de landkaart. De keuze gaf vervolgens richting aan de invulling van het congres. De kleur van het gekozen gebied was namelijk zichtbaar op de deelnemersbadge, bij sessies en bij de partners op de playground. Bezoekers konden hierdoor gedurende de hele dag gericht aan de slag met de oplossing voor hun eigen uitdaging. De volgende gebieden vormen de reis van leren naar presteren, inclusief voorbeeld van bezoekers aan Next Learning 2023:
1. Traditioneel L&D
Je doet wat de opdrachtgever vraagt, maar hiermee heb je geen impact op de organisatie. Een bezoeker in dit gebied omschreef dat haar organisatie een traditionele L&D-oplossing verwacht. De reden van het bezoek was dan ook om de vraag achter de vraag te leren achterhalen. Ze wou dan ook ervaringen van anderen meenemen, om zodoende te leren hoe anderen met deze uitdaging omgaan. Een congres met ruim 500 bezoekende L&D-ers was dan ook het perfecte startpunt van haar reis.
2. Verzanding
Je implementeert steeds dezelfde leerinterventies, waardoor je niet genoeg impact hebt om resultaat te zien. Het is comfortabel om te doen wat je kent, maar het gebrek aan impact is zonde. Een bezoeker gaf tijdens het congres aan steeds hetzelfde te doen en dit patroon te willen doorbreken. Hij wou het leren van zorgmedewerkers in kaart brengen, om het leerplezier terug te brengen middels gamification. Hij kon hiervoor terecht op de Play@rcade.
3. Analyse
Je leerinterventie start idealiter hier: de analyse van o.a. stakeholders en de organisatiecultuur. Je krijgt een opdracht en probeert de vraag achter de vraag van traditioneel L&D te achterhalen. Dit is namelijk het organisatieprobleem, ook de hoofdstad van dit gebied. Een bezoeker wou beter analyseren door bijvoorbeeld gericht door te vragen, om leerinterventies vervolgens beter in te richten. De workshop ‘Data, dashboard, doen’ van Carmen Smeenk en Guus van Deelen was de perfecte match. Zij vertelden hoe je data uit evaluaties effectief benut om leerinterventies te verbeteren. De live podcast van Max Mertens, docent van het leertraject Learning Analytics, was ook onmisbaar als het om data-analyse gaat.
4. Het uitdagende gebergte
Je weet na de analysefase wat er speelt, maar de organisatie verandert constant en daarmee ook de leerbehoeften. Je krijgt daarnaast vaak te maken met weerstand vanuit stakeholders. De kans is groot dat je hierdoor aan jezelf gaat twijfelen, klopt mijn analyse wel? Iedere weg is anders, maar je komt het uitdagende gebergte over en bereikt de draagvlakte. De verbinding met de werkvloer was een uitdaging van een deelnemer. Zij wou weten welke werkvormen de transitie naar werkplekleren mogelijk maken. De sessie ‘All ships follow me’ gaf een concreet praktijkvoorbeeld, inclusief vertaling naar de werkvloer.
5. Wetenschap
Na de analyse heb je wetenschappelijke inzichten, feiten, data en KPI’s nodig om je leerinterventie goed in te richten. Je moet dus de juiste informatie verzamelen om te weten of jouw interventie zin heeft. Het is hierbij ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Een deelnemer wou de nieuwste mogelijkheden leren kennen, zoals ChatGPT. De keynote van Donald Clark was dan ook een goed begin voor deze deelnemer.
6. Leercultuur
Je moet rekening houden met de leercultuur in de organisatie. Een digitale leerinterventie werkt namelijk niet als de organisatie daar niet op is ingesteld. Je moet altijd rekening houden met de bestaande, maar werken naar de gewenste leercultuur. Een interne adviseur bezocht Next Learning om het samenspel tussen management en het team te leren vaststellen. Zij zat namelijk niet direct op de werkplek, waardoor het lastig is om de leercultuur te bepalen. Jelle Kabbes vertelde tijdens zijn sessie hoe je gamedidactiek in jouw organisatie toepast om jouw collega’s beter te bereiken.
7. Leiderschap
Leiderschap is een schiereiland op de kaart. L&D-ers willen namelijk veel van het leiderschap, maar zij begrijpen wellicht de taal en noodzaak niet. Het doel is om de relatie te versterken door het leiderschap mee te nemen gedurende de reis. Je kunt vanuit het management verschillende uitdagingen ervaren. Een bezoeker stelde bijvoorbeeld dat het management de leerinterventies niet draagt, mede omdat de KPI’s niet aansluiten. Het werkt namelijk averechts als je wilt dat mensen goede gesprekken voeren met klanten, maar ze vervolgens afrekent op conversie. De bezoeker wou weten hoe je het management meeneemt op reis. Gabriel Anthonio vertelde hier meer over tijdens zijn sessie ‘Vergroot je effectiviteit vanuit persoonlijk leiderschap’ en tijdens een live podcast.
8. Impact en resultaat
Je wilt met jouw leerinterventies impact en resultaat voor de organisatie realiseren. Dit gebied is dan ook de beoogde bestemming van de reis. Een bezoeker creëerde geen impact met zijn leerinterventies, zoals e-learnings of opleidingen in een klassikale setting. Hij zocht tijdens Next Learning naar een manier om mensen zo min mogelijk van de werkvloer te halen, maar ze toch zo veel mogelijk te laten leren om zodoende impact te hebben op de organisatie. De sessie over de HoloLens gaf inzicht in de uitgebreide mogelijkheden om impact en resultaat te realiseren.
Houd de website in de gaten
Next Learning 2023 gaf bezoekers de mogelijkheid om hun uitdagingen in kaart te brengen, om er vervolgens gericht mee aan de slag te gaan. Wil jij de editie van 2024 niet missen of terugblikken op afgelopen editie? Houd dan de website in de gaten!