De Koninklijke Marine zet zich met vloot en mariniers wereldwijd in voor veiligheid op en vanuit zee. In Nederland en in het buitenland helpen zij bij crisisbeheersingsoperaties, humanitaire hulpoperaties en bij rampen. De basis van werken bij de Koninklijke Marine ligt in de personele gereed stelling; het is belangrijk om steeds verder te blijven leren. Op dit moment zijn de meeste van de opleidingen gericht op traditionele leeroplossingen; klassikale opleidingen waarbij marinemannen en -vrouwen uit hun werkveld worden gehaald. Daar wil de Koninklijke Marine verandering in brengen door te onderzoeken hoe zij kennis en informatie overal en altijd door middel van goed ontworpen performance support binnen handbereik kunnen aanbieden.
In deze sessie neemt de Koninklijke Marine je op basis van een praktijkvoorbeeld mee in de zoektocht naar een efficiëntere manier van opleiden, waarbij de 5 Moments of Need een rol zal gaan spelen.
Patrick Bliekendaal, Learning & Development specialist Opleidingen Koninklijke Marine
In de inmiddels 28 jarige loopbaan van Patrick Bliekendaal bij de Koninklijke Marine, heeft hij vele operationele- en ondersteunende functies bekleed. Het opleiden en trainen van de lerende medewerkers binnen de organisatie, loopt hier als een rode draad doorheen. Sinds een aantal jaar heeft hij zich volledig gericht op het opleidings- en trainingsdomein. Hij is werkzaam bij de Stafafdeling Sturing, Beheersing & coördinatie Opleidingen Koninklijke Marine en heeft daar een adviserende rol in het komen tot innovatie leeroplossingen die aansluiten bij de lerende medewerker, de implementatie daarvan in de beroepspraktijk en het bijdragen aan de professionalisering van de lerende medewerkers.
Moritz Feitsma, Hoofd Kwaliteitszorg, Innovatie en Kennismanagement Koninklijke Marine
Binnen Opleidingen Koninklijke Marine (OKM) heeft Moritz Feitsma sinds 2005 verschillende functies bekleed. Zowel als opleider, als ontwerper/ontwikkelaar en als manager. De laatste jaren richt hij zich vooral op innovaties in leeroplossingen, waaruit ook de interesse voor de methode van 5 Moments of Need is ontstaan. Als adviseur is hij betrokken bij de verdere implementatie hiervan binnen OKM.