Door: Guus van Deelen, Opleidings- en Prestatieprofessional & Ilona Boomsma, Specialist leren en evalueren.
Levert jouw evaluatievragenlijst maar weinig input voor hoe je de effectiviteit van jouw training kunt verbeteren? Met de juiste vragen op de juiste manier kan het wel!
Het evaluatieformulier kort na een training is veruit de meestgebruikte evaluatievorm in ons vakgebied. Vaak gebruiken we schaalvragen als: ‘Wat vond je van de leervorm?’ en ‘Hoe beoordeel je de trainer?’
Vanuit de wetenschap weten we dat er nauwelijks een verband is tussen hoe deelnemers reageren in een evaluatie en wat ze uiteindelijk leren. Moeten we onze deelnemers dan niets meer vragen? Jawel! Het gaat erom wat je ze vraagt. En hoe je dat doet.
Het kan beter! Zonder al te veel inspanningen en complexiteit. Guus van Deelen en Ilona Boomsma geven je in deze praktische workshop een alternatief perspectief op de vragen die je kunt stellen op ‘niveau 1’.
Vragen die wél iets zeggen over de effectiviteit. Vragen die oproepen tot verbeteracties. Direct toepasbaar en lekker concreet! Je verlaat de workshop met een toolbox vol tips en vragen die je in jouw praktijk kunt inzetten.
Effectmeting > Performance > Improvement
Guus is een ervaren L&D-professional die verschillende grote bedrijven (Friesland Campina, ProRail, SHV) adviseerde over strategische L&D-vraagstukken. Hij ontwikkelde een L&D Quickscan en houdt zich momenteel bezig met het verbeteren van leerevaluaties. Samen met Ilona organiseert hij bootcamps ‘Evalueren met meer impact”.
Evalueren > Impact > Verbeteren
Ilona is onderwijskundige met een specialisatie in thema’s die ervoor zorgen ‘dat leren gaat werken’. Zij helpt organisaties de kwaliteit van leren te verbeteren op thema’s als evalueren en transfer. In haar praktische aanpak, laat ze zich inspireren door wetenschap. Ilona won dit jaar de L&D-professional van het jaar award van Develhub.